Enter your keyword

6 greșeli de web design care ar putea să vă saboteze afacerea

web design

Presupun că ni s-a întâmplat multora dintre noi, măcar o dată în viață, să abandonăm un anumit site foarte rapid după ce am intrat acolo. Asta se întâmplă pentru că acel site este prost conceput și funcționează greu. Adică nu este user-friendly. Cum în zilele noastre competiția este mare, găsim ușor ceea ce cautăm. De aceea nu trebuie să ne chinuim pe acele site-uri care nu sunt ușor de accesat.

Ce este de făcut atunci când întâmpinăm probleme?

Dar ce ne facem atunci când acel site care funcționează deficitar este chiar al nostru? Ce ne facem dacă site-ul nostru funcționează greu? Dacă meniul nu este plasat la vedere și ușor de folosit? Dacă fonturile pe care le folosim pe blog sunt greu de descifrat sau lectura este obositoare? Mai grav, ce ne facem atunci când deținem un magazin online și finalizarea comenzii durează o sută de ani? Sau dacă produsele selectate nu se înregistrează cu ușurință în coșul de cumpărături? Noi ne-am gândit deja la câteva din aceste aspecte. De aceea vă vom prezenta în continuare câteva dintre modalitățile prin care puteți identifica posibilele probleme ale site-ului dumneavoastră. Câteva sfaturi utile din partea noastră s-ar putea să vă ajute în acest sens.

Dar mai întâi trebuie să definim câteva aspecte.

 Ce înseamnă un web design bun?

Deși este nevoie de multe ore de practică pentru a deveni un expert în web design, principiul de bază al web designului  bun este dedstul de ușor de înțeles. Pe scurt, un design bun al site-ului trebuie să fie user-friendly. Adică orice vizitator al site-ului (fie că este cititor de blog sau cumpărător de produse) trebuie să își poată finaliza acțiunea pe site cu maximă ușurință. Așadar gândiți-vă cui vă adresați cu site-ul pe care îl dețineți. Asigurați-vă că fiecare pagină din site propune vizitatorului o nouă aventură, că informațiile oferite sunt logic structurate, iat nevoile vizitatorului sunt ușor de satisfăcut. Cel mai simplu mod de a identifica probleme site-ului pe care îl dețineți este să vă puneți în locul potențialului client. Dacă veți reuși să vă vedeți site-ul prin prisma acestuia veți înțelege de ce are un client nevoie să fie mulțumit de experiența online ca să mai revină.

Așadar haideți să aruncăm o privire peste câteva greșeli de proiectare pentru a identifica modalitățile prin care le puteți diagnostica.

Greșeala numărul 1Site-ul pe care îl aveți nu funcționează bine pe dispozitivele mobile

Dacă aveți un site mai vechi trebuie neapărat să vă ocupați de modernizarea sa. Din studiile efectuate recent reiese faptul că mai bine de 80% din populația globului, care are acces la internet, folosește pentru navigare și telefonul mobil sau tableta. Tehnologia avansează într-un ritm rapid. Ca atare noi toți încercăm să ținem pasul cu aceste inovații. Dacă pe vremuri puține persoane dețineau un smart-phone, în zilele noastre sunt puțini aceia care refuză astfel de device-uri. În trafic, la volan, în pauza de masă cu toții folosim telefoanele inteligente sau tabltele pentru a naviga pe internet. Este neapărat necesar ca site-ul pe care îl dețineți să fie optimizat și pentru utilizatorii acestor dispozitive mobile. Altfel veți pierde foarte mulți din posibilii clienți. Așadar, dacă site-ul dumneavoastră nu funcționează bine pe un dispozitiv mobil, este corect să afirmăm că este datorită unui defect de proiectare.

Site-ul pe care îl aveți nu funcționează bine pe dispozitivele mobile.

Cum puteți afla dacă site-ul funcționează bine pe dispozitivele mobile? Primul pas este să-l încercați pe propriul smart phone și / sau pe tabletă. Dacă aveți posibilitatea să navigați rapid și ușor pe site, utilizând dispozitivele proprii, atunci puteți sta oarecum liniștiți. Cu toate acestea, pe piață există o multitudine de dispozitive mobile. Fiecare deține propriul sistem de operare. Ar fi imposibil să le testați pe toate pentru a vedea dacă site-ul dumneavoastră funcționează bine pe toate aceste dispozitive. În schimb, dacă ați instalat Google Analytics, puteți vedea modul în care persoanele interacționează cu site-ul dvs. în funcție de dimensiunea ecranului dispozitivului pe care îl utilizează. Accesați pur și simplu secțiunea Audiență> Device-uri> Mobile Device Info În secțiunea mobile device info veți găsi informații cu privire la tipul de telefon mobil folosit pentru accesarea site-ului dumneavoastră. Mai departe veți găsi informații legate de rata de renunțare (bounce rate).

Ce informații ne aduce bounce rate?

Această rată monitorizează comportamentul unui potențial client. Ea reprezintă ponderea în care vizitatorii site-ului renunța să rămână pe pagină. Aceștia ies în căutarea altor site-uri mai atractive. Cu cât rata este mai mare cu atât utilizatorii pleacă mai des și mai repede. Acest lucru însemnă că nu au găsit sau nu sunt mulțumiți de site-ul dumneavoastră. De asemenea tot în această secțiune veți găsi informații despre cât a durat interacțiunea unui utilizator cu paginile site-ului dumneavoastră. Dacă rata interacțiunii este mică asta se traduce printr-o lipsă de interes pentru site sau pentru anumite pagini ale acestuia. Dacă diferențele între mobile devices și desktop bounce rate sau page sessions sunt semnificative înseamnă că trebuie să aduceți îmbunătățiri la site deoarece oamenii întâmpină probleme în a utiliza site-ul dumneavoastră pe dispozitivele mobile.

Cum puteți remedia problema?

Primul pas este optimizarea site-ului pentru device-uri mobile (smart phone sau tabletă). Atenție! Există site-uri atât de vechi încât nu mai pot fi optimizate într-un mod competent. Singura soluție este să vă faceți un alt site, modern, mobile-friendly. Așadar aveți câteva soluții la îndemână. Una din soluții ar fi să luați legătura cu un profesionist care să vă sfătuiască cu privire la noile trend-uri în materie de web design. Sau, dacă utilizați un site WordPress, puteți găsi un șablon nou care să fie prietenos cu dispozitivele mobile. Astfel, puteți face actualizarea chiar dumneavoastră, dacă vă simțiți încrezător în acest sens .

Greșeala numărul 2 – Site-ul dumneavoastră este prost structurat

Este foarte importantă experiența utilizatorilor pe site-ul dumneavoastră. Faptul că aceștia se pot mișca ușor în interiorul site-ului, trecând în mod logic de la o pagină la alta, se adaugă la experiența pozitivă pe care potențialii clienți o au atunci când interacționează cu site-ul dumneavoastră. Pentru ca procesul să funcționeze fără probleme, vizitatorii trebuie să înțeleagă ce pagină trebuie să navigheze pentru a-și atinge scopul. și pentru a obține cât mai rapid ceea ce își doreau. Dar identificarea problemelor legate de navigație în cadrul site-ului poate fi dificilă, mai ales dacă dumneavoastră vă cunoașteți bine site-ul și știți déjà cum funcționează.

Identificarea problemelor legate de navigație în cadrul propriului site poate fi un demers dificil

De exemplu, este posibil ca dumneavoastră să vă pară logic să plasați o anumită pagină sub o anumită categorie din meniu.Totuși vizitatorii site-ului dumneavoastră s-ar putea să nu gândească la fel.  Sau poate că butonul pe care aceștia trebuie să facă clic pentru a plasa o comandă nu este destul de evident.  Este bine să vă puneți și în locul celor care vă vizitează, să încercați să înțelegeți site-ul și din perspectiva lor. Există un număr foarte mare de posibile probleme de navigație,fie ele mari sau mici  pot pune piedici în a vă atrage potențiali vizitatori pe site sau chiar clienți.

Cum se poate remedia această problemă?

Prima măsură este să vă asigurați că vizitatorii site-ului dumneavoastră nu întâmpină probleme de navigare. Pentru a vă contura o idee pertinentă puteți cere ajutorul prietenilor dumneavoastră. Le puteți solicita acestora să încerce să îndeplinească o anumită sarcină pe site (cum ar fi cumpărarea unui produs) și să vă raporteze orice problemă întâlnită în realizarea acestui proces. De asemenea vă puteți testa site-ul apelând la o firmă specializată.  Testarea utilizatorilor folosind o firmă specializată este un procedeu complex care vă poate furniza mult mai multe informații. Puteți afla opinia utilizatorilor  despre categoria în care ar putea încadra un anumit bun sau serviciu (un răspuns pertinent care te-ar putea ajuta să-ți proiectezi mai bine meniurile). Sau puteți strânge informații despre modul în care utilizatorii se comportă atunci când îți accesează site-ul (informații despre cele mai utilizate link-uri, cele mai vizualizate poze sau articole).

Greșeala numărul 3 – Formularele de contact sunt prea lungi

Dacă dețineți un site web axat pe generarea de potențiali clienți pentru afacerea dumneavoastră, atunci formularul de contact este un instrument vital. Adesea, poate fi tentant să includeți cât mai multe câmpuri posibile, pentru a obține mai multe informații despre utilizatori. Acest demers nu este însă unul de succes. Suprasolicitarea utilizatorului îl poate determina pe acesta să se răzgândească. Un formular încărcat îl va determina pe client să părăsească site-ul fară să își ducă la bun sfârșit comanda. Cu cât formularul de comandă va fi mai stufos cu atât veți avea mai puțini clienți care să îl completeze până la capăt.

Cum scăpați de acestă problemă?

Foarte simplu! Încercați să includeți doar informațiile absolut necesare pentru a face vânzarea (număr de telefon, adresă de mail, adresă de livrare, interval orar pentru realizarea acelei livrări, etc)

Greșeala numărul 4 – Un proces complex de validare a comenzii

Dacă dețineți un magazin online trebuie să vă asigurați că procesul de validare a comenzilor pe site-ul dumneavoastră nu este unul complicat. Dacă acest proces durează pea mult, implică completarea de formulare prea stufoase vă veți pierde cu siguranță din clienți.

Cum se poate remedia această problemă?

Există mai multe tactici pe care le puteți adopta. Puteți furniza pe site opțiunea de checkout fără înregistrare – sau checkout rapid. Nu vă obligați utilizatorii să își facă neapărat cont sau evitați să cereți taxe suplimentare de plată. De asemenea implementați variante de plată multiple. Utilizatorului trebuie să i se dea posibilitata de a alege între plata ramburs sau cu cardul (variantă care trebuie neapărat securizată). Acesta trebuie să poată alege dacă livrarea se va face prin poștă sau curierat rapid. Termenii și condițiile trebuie să fie vizibili cât și variantele de retur pe care le puneți la dispoziție clienților.

Greșeala numărul 5 – Site-ul nu pare de încredere

Dacă oamenii nu au încredere în noi atunci nici nu vor face afaceri care să ne implice. Nimic mai simplu. Dacă ați avea un magazin real atunci ați avea ocazia să întâlniți oameni față în față. Astfel ar fi mai simplu să vă construiți relații și să vă câștigați încrederea clienților. În mediul online câștigarea încrederii utilizatorilor este un proces puțin mai complex, având în vedere faptul că factorul uman este trecut pe locul 2. Așadar, fără interacțiune fața în față cel are va câștiga încrederea clienților în numele nostru va fi chiar site-ul pe care îl deținem. Astfel site-ul pe care îl dețineți trebuie să inspire încredere pentru ca oamenii să nu fie reticenți în a face afaceri cu dumneavoastră.

Cum scăpați de acestă problemă?

Evident, trebuie să faceți ceva astfel încât site-ul să inspire încredere. Dar, concret,  ce anume trebuie să întreprindeți?Ei bine, elementele de bază sunt detaliile de contact (inclusiv o adresă din lumea reală), astfel încât oamenii să știe că pot intra în contact  cu dumneavoastră dacă lucrurile nu merg bine. De asemenea, informațiile cu privire la modul în care gestionați  reclamațiile trebuie să apară pe site și să fie accesibile.Variante mai avansate prin care poți crește încrederea clienților în site-ul tău sunt recenziile și mărturiile. Acestea demonstrează potențialilor clienților că cei care au făcut deja afaceri cu dumneavoastră au fost mulțumiți . De asemenea aceștia apreciază serviciile sau bunurile pe care le-au cumpărat online. Atenție însă este foarte important locul din site unde decideți să introduceți recenziile sau mărturiile altor clienți. Ar fi bine să testați mai întâi aceste variante pentru a fi siguri că ele vor avea cel mai mare impact.

Greșeala numărul 6 –  Nu testați modificările efectuate pe site

Imaginați-vă că vă decideți să schimbați culoarea butoanelor „cumpărați”, de la albastru la verde. Vânzările dumneavoastră cresc cu 5% pe parcursul lunii următoare. Se pare că ați luat o decizie bună. Dar nu puteți fi 100% sigur. La urma urmei, creșterea vânzărilor se poate datora altor factori externi cum ar fi o nouă campanie de marketing online sau schimbarea sezonului. Cu alte cuvinte este bine să nu tragem concluzii pripite. Dacă efectuați modificări pe site-ul dumneavoastră fără să le și testați, atunci nu puteți să fiți siguri de efectele pe care aceste modificări le au asupra vânzărilor dvs.

Cum rezolvați această problemă?

Trebuie să începeți să vă gândiți la testarea A / B. Deși poate consuma mult timp (sau costă bani dacă angajați o agenție specializată) aceasta testare oferă o perspectivă foarte bună prin care puteți identifica modalități de a crește vânzările.

Concluzie

Îmbunătățirea designului site-ului dumneavoastră este un proces continuu – fie că este vorba despre o revizie majoră sau de modificări minore. Întotdeauna trebuie să fiți în căutarea îmbunătățirilor pe care le puteți face. Fiți atent la competiție, nu vă lăsați mai prejos, și nu uitați să vă testați ideile înainte de a le pune în practică pentru a putea lua cea mai bună decizie cu privire la îmbunătățirile pe care le puteți face.